Timor Sharif, 31 jaar, is sinds afgelopen zomer in dienst bij MDM Factory als Junior Application Consultant. Timor heeft sinds twee jaar een Master Supply Chain Management op zak, en heeft de afgelopen tijd gewerkt bij Unilever en Mars. “Bij Unilever heb ik in mijn rol voor het eerst te maken gekregen met product informatie en master data. Zo ben ik een beetje deze kant op gegaan. Master data viel bij Unilever toentertijd onder Supply Chain, en eigenlijk had ik toen nog geen idee wat het was.”

Bij Unilever heeft Timor uiteindelijk zijn masterscriptie afgeschreven, en een paar maanden later is hij begonnen als Master Data Specialist bij Mars. “Bij Mars had ik geen hele uitdagende baan, en na een aantal kreeg ik ineens een bericht van Hans Heutink op LinkedIn. Hans vroeg toen of ik zin had eens te babbelen, en dat klikte direct goed. Na een aantal gesprekken ben ik toen bij de Factory aan de slag gegaan.”

“Na een maand bij de Factory zat ik al op een opdracht van een half jaar bij AS Watson. Dat was eerst best een beetje zoeken. Voorheen was ik altijd een eindgebruiker van Master Data systemen, en met PIM systemen had ik überhaupt nog niet gewerkt. In een maand vóór mijn opdracht heb ik zoveel mogelijk cursussen gedaan voor STIBO Step, en daarna met goede moed begonnen bij Kruidvat. Ralf Ritzen, Associate bij Squadra MDM, zat al bij Kruidvat en heeft mij een maand ingewerkt. Vervolgens moest ik een manier vinden om zo snel mogelijk van toegevoegde waarde te kunnen zijn” vertelt Timor.

“Er zaten bij AS Watson hele technische mensen, maar ook mensen die zich op de organisatie richtten, zoals mijn collega Rinus Broekmans. Het was voor mij als Junior even zoeken, maar ik al snel gezien dat AS Watson enorm veel met de GS1 te maken heeft, en het contact met GS1 eigenlijk maar minimaal was. Het onderhouden van goed contact is een vereiste van een goede samenwerking. Toen dacht ik, laat ik daar eens induiken.”

Timor is direct aan de slag gegaan, en heeft op proactieve wijze het contact met de accountmanager voor AS Watson geïntensiveerd. “Deze persoon was ook erg enthousiast, en daaruit is toen is er goed lopende een samenwerking ontstaan. “De klant was hier hartstikke blij mee, en heb ook gemerkt dat Hans erg tevreden was over het feit dat ik, in een voor compleet nieuwe rol, iets had gevonden om direct van toegevoegde waarde te kunnen zijn.”

“De rol van Product Owner is enorm belangrijk bij het doorvoeren van GS1 wijzigingen. In het begin had ik die rol zelf op me genomen, want er was bij AS Watson nog geen Product Owner. Deze werkzaamheden betreft GS1 heb ik later kunnen doorgegeven aan een interne Product Owner.”

Timor had tijdens zijn opdracht bij AS Watson, van vier dagen per week, ook tijd om zijn kennis bij te spijkeren. “Als eerste heb ik een STIBO Step cursus kunnen volgen, en inmiddels volg ik ook een cursus voor Riversand. “Ik voel echt een hele fijne balans tussen het zo snel mogelijk ontwikkelen om van toegevoegde waarde te kunnen zijn en het werken zelf, want daar word je ook beter van.” aldus Timor.

Zoals eerder vermeld had Timor voorheen een minder uitdagende rol bij Mars, en was hij op zoek naar een rol waarin hij minder eentonige werkzaamheden kon verrichten. “Hans en ik hebben het altijd over de postzegel wanneer we het hebben over mijn speelveld. Die was voorheen heel klein, maar de postzegel is inmiddels al een servetje geworden, en we gaan voor het tafellaken!”

“Dat komt door mijn omgeving bij Squadra, want iedereen die ik om mij heen zie is enorm ondernemend, en enorm goed in hun vak. Dat zijn voor mij toch wel voorbeelden en daar krijg ik veel energie van.”

In mijn Squadra dagen volg ik dus vaak cursussen om de verschillende systemen beter te leren kennen, en daarnaast heb ik soms ook meetings met de Factory of andere collega’s binnen Squadra. Bij de klant zijn mijn dagen enorm divers, en dat verschilt ook per opdrachtgever. Wat ik wel veel terugzie is het werken volgens (varianten van) agile scrum met onder andere het houden van standups, en ik merk dat dat voor mij erg goed werk.

Na zijn opdracht bij AS Watson, is Timor aan de slag gegaan bij Harvest House, één van Nederlands grootste telersverenigingen. “Op dit moment ben ik, bij Harvest House, een systeem aan het inrichten voor eindgebruikers. Daarbij is het van belang de eindgebruikers enorm veel te spreken, soms achter hetzelfde bureau zitten, en samen te kijken tegen welke uitdagingen ze aanlopen in het systeem. We proberen deze uitdagingen dan, samen met de technische PIM consultants, te vertalen naar een oplossing. Dat vind ik erg leuk, de vertaalslag maken tussen de uitdagingen van de eindgebruikers en oplossingen van de technici.”

MDM Factory is een kleine club in opbouw, en Timor was vorig jaar pas de tweede werknemer. Toch heeft hij het enorm naar zijn zin. Hij vertelt hierover het volgende, “wat ik fijn vind bij de Factory is, dat als er een keer iets is, ik dan altijd bij iemand terecht kan. Alles is bespreekbaar. Een goed voorbeeld is wanneer ik bij een klant een nieuwe werkwijze heb leren kennen, Agile SCRUM. Hans heeft toen de tijd genomen en mij de werkwijze goed uitgelegd.”

“Verder heb ik met iedereen binnen de Factory echt een goede klik. De meetings zijn heel professioneel maar tegelijkertijd erg informeel en laagdrempelig. Dat past erg goed bij mij. Met directe collega’s is er ook veel kennis uitwisseling, en zo kan ik op een informele manier mijn kennis op verschillende thema’s bijspijkeren.”

“Wat ik altijd leuk vind om te vertellen over mijn rol, is het feit dat mijn speelveld veel groter is geworden. Verder dat ik werk in een team die nog in opbouw is, maar dat tot nu toe echt bestaat uit alleen maar hele goede mensen, waaraan ik mij kan optrekken.”

Squadra is een bedrijf dat bestaat uit meerdere business units, zoals onder andere Squadra eCommerce, Squadra Analytics en Squadra Machine Learning Company. “Met name Machine Learning Company en de technieken ze daar inzetten vind ik enorm inspirerend. Door alle verschillende units en de daarbij horende expertise gebieden, beschrijf ik Squadra altijd als een heel modern bedrijf. Alle succesverhalen die tijdens mijn studie genoemd werden kwamen van grote bedrijven. Echter de manier waarop wij product informatie toevoegen aan een organisatie, veranderingen doorvoeren in de manier van hoe mensen werken, de energie die ze daar van krijgen, en de gevolgen voor de sales als de productinformatie accuraat is. Zo bouw je ook aan een succesverhaal” sluit Timor af.